Så här ansöker du om ersättning
Här berättar vi vad du behöver göra om du blivit arbetslös och söker ersättning från a-kassan.
-
Skriv in dig hos Arbetsförmedlingen
Vi kan bara betala ut ersättning för dagar som du är inskriven hos Arbetsförmedlingen. Därför är det viktigt att du skriver in dig hos dem din första arbetslösa dag och anger att du vill söka ersättning från a-kassan.
-
Logga in på Mina sidor
Logga in på Mina sidor och fyll i din ansökan om ersättning.
Ange mejladress och mobilnummer under Min profil. Då får du meddelande via mejl och sms när vi har lagt upp ny information till dig på Mina sidor.
-
Håll koll på att göra-listan
Om vi saknar någon uppgift från dig kommer du att kunna se det på en att göra-lista på Mina sidor. För att skicka in intyg eller andra dokument till oss, laddar du upp dem under E-tjänster/Ladda upp dokument.
-
Skicka in arbetsgivarintyg
Vi måste ha arbetsgivarintyg för att kunna handlägga din ansökan om ersättning. Har du haft flera olika anställningar behöver vi ett arbetsgivarintyg för varje anställning.
Du kan skicka in arbetsgivarintyg genom att ladda upp det på Mina sidor. Där kan du även kontakta arbetsgivaren för att begära arbetsgivarintyg om du ännu inte fått något.
Har arbetsgivaren skickat in intyget digitalt, hittar du det under fliken Nya arbetsgivarintyg på Mina sidor.
-
Skicka in din första tidrapport
För att kunna betala ut ersättning måste vi först ha fattat ett beslut. För att kunna fatta det beslutet måste vi ha din allra första tidrapport. Börja därför tidrapportera så fort den första arbetslösa veckan har passerat. Du fyller i dina tidrapporter på Mina sidor.
-
Anmäl konto för utbetalning
För att vi ska kunna betala ut ersättningen till ditt bankkonto, måste du anmäla vilket konto ersättningen ska betalas ut till. Den anmälan gör du hos Swedbank oavsett om du har konto där eller i en annan bank.
Lös in avin digitalt
Om du inte anmäler något konto får du din utbetalning på en avi som du behöver lösa in. Det kan du göra digitalt på Swedbanks webbplats eller genom att besöka något av Swedbanks kontor. -
Vänta på vårt beslut
När vi fått all information vi behöver från dig, beslutar vi om din ersättning och skickar beslutet till dig på Mina sidor. Om du ännu inte loggat in på Mina sidor, skickar vi beslutet till din folkbokföringsadress eller till Kivra.
-
Utbetalning och karens
Om vi beslutar att du har rätt till ersättning kan du få din utbetalning redan samma vecka som du skickar in din tidrapport. Då behöver du skicka in tidrapporten senast måndag kväll. Vanligtvis betalar vi ut ersättning varje helgfri torsdag.
När du påbörjar en ny ersättningsperiod är de två första arbetslösa dagarna karensdagar. Det innebär att du inte får någon ersättning för de dagarna. Det är först när karensdagarna är avklarade som vi börjar räkna av dagar från din ersättningsperiod.
-
Viktigt för dig som är medlem i facket!
Inkomstförsäkring via facket
Är du medlem både i vår a-kassa och fackförbundet Seko omfattas du av fackets inkomstförsäkring. Den kan ge dig högre ersättning under dina 100 första arbetslösa dagar.Jag vill veta mer om inkomstförsäkringen.
Sänkt fackavgift? Kolla med Seko!
Om du är medlem i facket när du blir arbetslös kan du ansöka om att få en sänkning av avgiften för ditt fackliga medlemskap. Det gör du enklast på webben, via den här länken. -
Villkor och regler
Här kan du läsa mer om de villkor och regler som gäller när du är arbetslös.
-
En guide till Mina sidor
På Mina sidor ansöker du om ersättning, tidrapporterar och skickar meddelanden till oss på a-kassan. Om vi saknar något från dig ser du det på en att göra-lista och du skickar enkelt in intyg eller andra dokument till oss genom att ladda upp dem på Mina sidor. Läs mer här om sådant som är bra att veta för att Mina sidor ska fungera på bästa sätt.
Meddela oss om förändringar
För att vi ska kunna fatta beslut om och betala ut rätt ersättning till dig är det viktigt att du ger oss den information vi behöver. Det betyder att du måste meddela oss om förändringar som kan komma att påverka din rätt till ersättning.