Så funkar Mina sidor
På Mina sidor ansöker du om ersättning, tidrapporterar, laddar upp intyg och skickar meddelanden till oss på a-kassan. Du hittar inloggningen till Mina sidor i huvudmenyn här på webbplatsen.
Få notiser
Fyll i din mejladress och ditt mobilnummer under Min profil på Mina sidor. Då får du ett meddelande varje gång det finns någon ny information till dig eller om vi har ställt en fråga som vi behöver ditt svar på.
Automatisk information
CSN och skickar automatiskt de uppgifter vi behöver om dig till oss. När vi får sådana uppgifter från dem ser du det på Mina sidor och då har du också möjligheten att kommentera uppgifterna.
Så får du det att funka
Du behöver e-legitimation för att logga in och använda e-tjänsterna i Mina sidor. En e-legitimation skaffar exempelvis hos din bank.
Om e-legitimeringen inte funkar
Har vi tillfälliga problem med Mina sidor hittar du information om det på startsidan här på webbplatsen.
Beror problemen på något annat beskriver vi längre ner på denna sida vad du kan göra då. Om du ändå har problem med e-legitimeringen ber vi dig att kontakta den som utfärdat din e-legitimation för att få mer hjälp.
Du behöver den senaste versionen av Adobe Reader för att kunna öppna pdf-filer i Mina sidor. Adobe Reader är ett gratisprogram och enkelt att installera.
Har du problem med att öppna flera utbetalningsspecifikationer efter varandra, rekommenderar vi dig att logga ut ur Mina sidor och sedan logga in igen för att öppna nästa specifikation.
Tjänsterna i Mina sidor fungerar bäst om du använder webbläsaren Google Chrome.
Andra webbläsare som också ska fungera är Safari, Microsoft Edge och Firefox.
När du loggar in visas personlig information om dig som sparas tillfälligt i webbläsaren.
Olika och betalningsspecifikationer är exempel på information som sparas tillfälligt i webbläsaren. Loggar du in från en dator som används av flera personer än dig, är det därför viktigt att du alltid rensar webbläsarens temporära mapp efter att du har loggat ut.
Detta behöver du veta innan du laddar upp dokument:
- Du kan ladda upp filformaten PDF, JPEG, JPG och PNG.
- Du kan som mest ladda upp 10 MB åt gången.
- Namnet på filen du laddar upp får som mest innehålla 60 tecken.
- Filnamnet får inte innehålla specialtecken. Undvik även Å, Ä och Ö.
- Dokument som består av flera sidor ska du sammanfoga till en fil innan du laddar upp den.
- Ladda inte upp samma dokument flera gånger. Under fliken "Mina dokument och brev" ser du vilka dokument du redan laddat upp.
- Ladda inte upp låsta dokument.
- Om du fotar av ett dokument, ta bilden rakt uppifrån och tänk på att vi måste kunna se vad som står i dokumentet.
Inställningar och problem
Börja med att tillåta cookies, spårning mellan webbplatser och pop-up-fönster. Prova även med att rensa historiken i din webbläsare och att byta till Google Chrome om du använder en annan webbläsare.
Nedan beskriver vi vilka inställningar du kan behöva göra i de vanligaste webbläsarna. Du kan behöva starta om din enhet för att inställningarna ska slå igenom.
Google Chrome: Gå till webbläsarens inställningar, välj Sekretess och säkerhet, Webbplatsinställningar, Cookies och webbplatsdata och markera att du tillåter alla cookies samt spårning mellan webbplatser.
Safari iPhone: Gå till webbläsarens inställningar, välj Safari, Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser".
Safari Mac-dator: Gå till webbläsarens inställningar, välj Integritet och avmarkera valet "Förhindra spårning mellan mellan webbplatser".
Firefox: Gå till webbläsarens inställningar, välj Sekretess och säkerhet och markera att du tillåter att webbplatser lagrar cookies samt att du tillåter spårning mellan webbplatser.
Microsoft Edge: Gå till webbläsarens inställningar, välj Sekretess och säkerhet och markera alternativet att inte blockera cookies samt att du tillåter spårning mellan webbplatser.
För mobila enheter
Använder du en mobil enhet kan du behöva gå in både i webbläsarens inställningar och i enhetens inställningar, för att kunna utföra alla åtgärder. Du kan också behöva göra om inställningarna efter det att automatiska programvaruuppdateringar gjorts.
Hitta inställningar i iPhone och androida enheter
Tillåt cookies i iPhone.pdf
Tillåt cookies i android.pdf
För att alla tjänster i Mina sidor ska fungera behöver enheten du använder tillåta pop-up-fönster. Så här gör du inställningarna i de vanligaste webbläsarna.
Google Chrome: Gå till webbläsarens inställningar, välj Avancerade inställningar, Innehållsinställningar och markera att du tillåter pop-up-fönster.
Safari: Gå till webbläsarens inställningar, välj Integritet och säkerhet, Webbinnehåll och markera att du tillåter pop-up-fönster.
Firefox: Gå till webbläsarens inställningar, välj Innehåll och markera att du tillåter pop-up-fönster.
Microsoft Edge: Gå till webbläsarens inställningar, välj Cookies and Site Permissions, Webbplatsbehörigheter och markera att du tillåter pop-up-fönster.
För mobila enheter
Använder du en mobil enhet kan du behöva gå in både i webbläsarens inställningar och i enhetens inställningar för att kunna utföra alla åtgärder.
Använder du en iPhone eller annan Apple-enhet kan du behöva uppdatera till den nyaste versionen av enhetens operativsystem (iOS).
Stödjer inte din enhet en nyare version av iOS kan du prova med att byta till en annan webbläsare som exempelvis Google Chrome, Microsoft Edge eller Firefox. Funkar inte det ber vi dig att i stället logga in i Mina sidor från en dator.
Tillåt cookies på din iPhone eller annan Apple-enhet
Dyker det upp ett felmeddelande om cookies när du ska signera behöver du ändra inställningarna för webbläsaren på din enhet och sedan starta om enheten. Gör så här:
- Öppna inställningarna på din enhet.
- Välj Safari.
- Gå till Integritet och säkerhet (på Mac-dator är rubriken endast Integritet) och avmarkera alternativen ”Spåra inte mellan webbplatser” (på Mac-dator "Förhindra spårning mellan webbplatser") och ”Blockera alla cookies”.
Tänk på att...
det bara går att signera cirka fem gånger under ett och samma tillfälle om du använder en iPhone eller annan Apple-enhet. Detta är en säkerhetsåtgärd som finns inbyggd i operativsystemet.
Gör följande om Mina sidor låser sig när du är inloggad:
- Börja med att uppdatera webbläsaren.
- Hjälper inte det kan du logga ut från Mina sidor. Rensa sedan historiken i webbläsaren och logga in igen.
- Om låsningen fortfarande är kvar kan du testa att logga in från en annan webbläsare eller enhet. Ta då bort den aktivitet du påbörjade tidigare i Mina sidor och börjar om helt från början.
- Får du det fortfarande inte att fungerar behöver du logga ut och kontrollera att du är utloggad på alla enheter du varit inloggad ifrån. Vänta 20 minuter innan du loggar in igen. Det är tiden det tar för att bli automatiskt utloggad från servern för Mina sidor. Om låsningen beror på något i din webbläsare kommer det däremot inte att hjälpa att bli utloggad ifrån servern.
Använd den fram- och bakåtknapp som finns inne i Mina sidor när du fyller i din tidrapport. Använder du istället webbläsarens bakåtknapp sparas tidrapporten som en påbörjad tidrapport.
Har en tidrapport sparats som påbörjad behöver du först radera den och sedan börja om från början genom att fylla i en ny tidrapport.
Äldre operativsystem som inte får några nya säkerhetsuppdateringar kan innebära att du får problem när du ska använda din e-legitimering.
Vi rekommenderar därför att du uppdaterar till ett nyare operativsystem i den enhet du använder.
Senast uppdaterat: 3 april 2025